Så plogar, skottar och sandar vi hos er hyresgäster

Nu är vi mitt inne i vintersäsongen och försöker hålla efter snön så mycket det går. Vi har en prioriteringsordning för hur vinterväglaget hanteras. Här nedanför kan du ta del av den informationen. 

Vilka påverkas av plogning/skottning/sandning?

  • Du som är hyresgäst i hyreshus
  • Personal och anhöriga till elever och boende inom olika kommunala verksamheter
  • Du som hyr parkeringar

Vad prioriteras först?

När det blir ihållande snöfall så är det svårt att hinna hålla efter alla platser på en gång. Även om det vore ett drömscenario.

Prio 1 är att se till att ploga och skotta så att Räddningstjänsten kan ta sig fram till entréer där det behövs.

Prio 2  resten av entréer, parkeringar och sist sopkärlen.

- Vi försöker förstås tänka på alla som ska till jobbet, eller lämna av sina barn på skola och förskola, men prio 1 är att Räddningstjänsten ska kunna ta sig fram, säger Nina Hansen, chef för fastighetsskötseln.

- Om det är soptömning samma dag som det skottas, så måste det prioriteras så att sophämtningen kan tömma kärlen med sop- och matavfall, säger Nina.

Vi skottar bland annat:

  • Entréer
  • Trappor
  • Nödutgångar
  • Runt sopkärl
  • Intill tvättstugor

Var vänder man sig vid problem med snön?

  • Under kontorstid kan våra hyresgäster vända sig till Kramboservice telefon: 0612-71 77 00, eller via e-post: info@krambo.se
  • Efter kontorstid vid akuta ärenden så ringer man kommunens felanmälan: 060-10 90 15.

Plogpinnar har en viktig funktion!

Varför ställs de ut?

Plogpinnarna ställs ut på ställen där det finns risk att traktorföraren inte ser vad som finns under snön, som kanter vid parkeringsplatser och handikappramper. 

Om plogpinnarna plockas bort finns risk att något under snön körs på av plogbladet så det förstörs och måste lagas eller bytas ut, vilket blir kostsamt.

Hur förbereder vi oss inför snösäsongen?

  • Vi sätter ut plogpinnar, har möte med entreprenören och i en del fall även träffar med chaufförerna.
  • Sandlådor för sandning ute på fastigheterna ses över och påfyllning beställs där det behövs.
  • Även salt och redskap beställs hem så det är klart, och vi försöker samla på oss telefonnummer till personal som kan tänkas handskotta.
  • Plogkartor gås igenom och uppdateras och alla på skötseln har en pärm med kartor som ligger i bilarna.